Začal pracovať na našej škole koncom školského roka 2003/2004 na základe volieb v jednotlivých triedach 4. - 9. ročníka. Pracuje na základe štatútu, ktorý boli prijatý na ustanovujúcej schôdzi v septembri 2004.
ŠTATÚT ŽIACKEHO PARLAMENTU
Článok 1
Z á k l a d n é u s t a n o v e n i a
Školský parlament je zložený zo žiakov školy a pedagogických pracovníkov. V parlamente sú žiaci od 4. po 9. ročník. Žiaci 4. ročníka sú v pozícii pozorovateľov bez volebného práva.
Každú triedu v školskom parlamente reprezentuje jeden poslanec. Pedagogických pracovníkov školy zastupujú dvaja učitelia druhého stupňa.
Sídlom žiackeho parlamentu je ZŠ Martina Kukučína v Dolnom Kubíne.
Článok 2
P o s l a n i e p a r l a m e n t u
Hľadanie spoločných postupov pri organizovaní mimoškolskej činnosti žiakov, navrhovanie opatrení na zlepšenie všetkých činností na škole.
Riešenie prípadných priestupkov žiakov voči školskému poriadku a usmerňovanie nevhodného správania v škole aj mimo nej.
Vylepšovanie vzájomných vzťahov medzi žiakmi a učiteľmi. Zavádzanie prvkov demokracie pri vzájomnom kontakte učiteľa a žiaka, odstraňovanie vzájomných nedorozumení a predchádzanie týmto nedorozumeniam.
Prijímanie opatrení pre zlepšenie výchovných činností na škole a riešenie výchovno – vyučovacích problémov žiakov.
Článok 3
O r g a n i z á c i a č i n n o s t i p a r l a m e n t u
Svojho zástupcu - poslanca si žiaci v každej triede volia na jeden rok. V prípade nespokojnosti s prácou poslanca majú právo ho kedykoľvek odvolať hlasovaním v triede a zvoliť si nového.
Dvoch zástupcov pedagogického zboru určuje riaditeľ školy po dohode s členmi žiackeho parlamentu.
Poslanci spomedzi seba volia predsedu a podpredsedu parlamentu.
Funkčné obdobie volených je jeden školský rok.
Čestným členom predsedníctva je riaditeľ školy.
Dospelí členovia parlamentu majú pri hlasovaní iba poradný hlas.
V prípade rovnosti hlasov má predseda právo dvoch hlasov.
Parlament zasadá 1 - krát za mesiac, prípadne častejšie podľa potreby. Termín si určia členovia na svojom prvom zasadnutí.
Zasadnutia parlamentu sú v zásade verejné. Zvoláva ich predseda, ktorý vedie i rokovanie. Predseda parlamentu môže poveriť vedením zasadnutia ktoréhokoľvek člena parlamentu.
Článok 4
R o k o v a n i e p a r l a m e n t u
Program na rokovanie parlamentu pripravuje jeho predseda a zverejňuje ho najmenej 3 dni pred zasadnutím parlamentu.
Súčasťou každého zasadnutia môžu byť otázky žiakov na vedenie školy a pedagogický zbor a naopak.
Z každého zasadnutia sa urobí stručný zápis. Tento bude zabezpečovať riaditeľovi školy zapisovateľ – člen učiteľského zboru v spolupráci s jedným členom žiackeho parlamentu. Učitelia, ktorí budú členmi žiackeho parlamentu, budú priebežne na pedagogických poradách informovať ostatných vyučujúcich.
Predsedníctvo parlamentu má právo zvolať aj mimoriadne zasadnutie na návrh ktoréhokoľvek poslanca, pedagogického pracovníka, pokiaľ uzná, že predložený problém sa musí okamžite riešiť a neznesie odklad.
Článok 5
Z á v e r e č n é u s t a n o v e n i e
Tento štatút nadobúda platnosť dňom 21. 9. 2004
ŽIACKY PARLAMENT
2012 / 2013
 | |  |
 |
POZOROVATELIA – 4. ročník
| 4. A
| Matej Spišák, Samuel Poláček
| 4. B
| Dominik Huba, Salcerová
| 4. C
| Kubišová, Šimeková
| POSLANCI a NÁHRADNÍCI – 5. – 9. ročník
| 5. A
| Roland Kázik
| Denis Plichta
| 5. B
| Tomáš Matys
| Adriana Košarišťanová
| 5. C
| Zuzana Retišáková
| Silvia Rovná
| 6. A
| Lucia Prachárová
| Daniela Zaťková
| 6. B
| Adrián Šmihula
| Michala Polčičová
| 6. C
| Daniela Hucíková
| Dávid Kubiš
| 6. D
| Denis Dávidík
| Mária Janigová
| 7. A
| Marek Lešňovský
| Daniela Vojtasová
| 7. B
| Paulína Tomagová
| Dávid Bobček
| 7. C
| Miroslava Palugová
| Richard Šustr
| 7. D
| Lucia Trnkócyová
| Alexandra Belušová
| 7. E
| Natália Kozáková
| Ľuboš Heretík
| 8. A
| Július Pšenák
| Kristián Šeliga
| 8. B
| Adam Skirčák
| Bronislava Bočkajová
| 8. C
| Michaela Mesárošová
| Filip Hodoň
| 9. A
| Patrik Janotík
| Peter Hutlas
| 9. B
| Ivana Bírová
| Diana Hrkelová
| 9. C
| Andrea Mäsiarová
| Ivana Klocháňová
| ZÁSTUPCA UČITEĽOV: Martin Rázga
| |
 |
 | |  |
1. ZÁSADA – Dieťaťu náležia všetky práva uvedené v tejto deklarácii. Na tieto práva majú nárok všetky deti bez jedinej výnimky, bez rozdielu rasy, farby, pohlavia, reči, náboženstva, politického alebo iného presvedčenia, národného alebo sociálneho pôvodu, majetkového, spoločenského alebo iného postavenia, či už dieťaťa samotného alebo jeho rodiny.
2. ZÁSADA – Dieťaťu sa má dostať zvláštnej ochrany a treba mu zákonmi a inými prostriedkami zabezpečiť, aby sa v slobodných a dôstojných podmienkach zdravým a normálnym spôsobom vyvíjalo telesne, duševne, mravne, duchovne a sociálne. Pri prijímaní zákonov hlavným hľadiskom majú byť najvlastnejšie záujmy dieťaťa.
3. ZÁSADA – Dieťa má mať od narodenia právo na meno a štátnu príslušnosť.
4. ZÁSADA – Dieťaťu sa majú dostať výhody sociálneho zabezpečenia. Má mať právo dospievať a vyvíjať sa v zdraví, preto treba jemu a jeho matke poskytovať zvláštnu starostlivosť a ochranu vrátane primeranej starostlivosti pred narodením a po ňom. Dieťa má mať právo na primeranú výživu, bývanie, zotavenie a zdravotnícke služby.
5. ZÁSADA – Telesne, duševne alebo sociálne postihnutému dieťaťu treba poskytnúť zvláštnu opateru, výchovu a starostlivosť, akú vyžaduje jeho konkrétny stav.
6. ZÁSADA – Plný harmonický rozvoj dieťaťa vyžaduje lásku a porozumenie. Všade, kde je to možné, má vyrastať obklopené starostlivosťou a zodpovednosťou svojich rodičov a vždy v ovzduší lásky a mravnej a hmotnej istoty, s výnimkou mimoriadnych okolností sa dieťa v útlom veku nemá odlúčiť od matky. Má byť povinnosťou spoločnosti a úradov venovať osobitú starostlivosť deťom, ktoré nemajú rodinu, a tým, ktorým sa nedostáva primeraných prostriedkov na výživu. Je žiadúce, aby štát poskytoval finančnú a inú pomoc na výživu mnohodetným rodinám.
7. ZÁSADA – Dieťa má nárok na vzdelávanie, ktoré má byť bezplatné a povinné, aspoň na základnom stupni. Má sa mu dostať vzdelania, ktoré zvýši jeho všeobecnú kultúrnu úroveň a poskytne mu rovnaké možnosti rozvíjať svoje schopnosti, svoje vlastné názory a svoj zmysel pre mravnú a spoločenskú zodpovednosť, aby sa mohlo stať užitočným členom spoločnosti. Tí, čo sú zodpovední za vzdelávanie a výchovu dieťaťa, majú sa riadiť ozajstnými záujmami dieťaťa, túto zodpovednosť majú predovšetkým rodičia. Dieťa má mať všetky možnosti pre hru a zotavenie, ktoré majú sledovať tie isté zámery ako vzdelávanie, spoločnosť a úrady majú podporovať úsilie využívať toto právo.
8. ZÁSADA – Dieťa má byť za každých okolností medzi prvými, ktorým sa poskytuje ochrana a pomoc.
9. ZÁSADA – Dieťa má byť chránené pred všetkými formami zanedbávania, krutosti a využívania. Nemá byť predmetom nijakého spôsobu obchodu. Dieťa sa nesmie zamestnávať pred dovŕšením primeraného minimálneho veku, v nijakom prípade ho nemožno nútiť alebo mu dovoliť, aby vykonávalo prácu alebo zamestnanie, ktoré je na úkor jeho zdravia alebo vzdelávania, alebo bráni jeho telesnému, duševnému alebo mravnému vývinu.
10. ZÁSADA – Dieťa treba chrániť pred pôsobením, ktoré môže podnecovať rasovú, náboženskú alebo akúkoľvek inú formu diskriminácie. Dieťa sa má vychovávať v duchu porozumenia, znášanlivosti, priateľstva medzi národmi, mieru a bratstva všetkých ľudí, aby si plne uvedomovalo, že má svoje sily a schopnosti venovať službe ostatným ľuďom.
Získali sme v tvrdej konkurencii krásne druhé miesto
|
