ZŠ Martina Kukučína
"Každé poznanie vychádza zo srdca, každé vzdelanie zo života"






Nešikanuj a nenechaj sa šikanovať!


________________________________________________________________________


Žiacky parlament začal pracovať na našej škole koncom školského roka 2003/2004 na základe volieb v jednotlivých triedach 4. - 9. ročníka.



     





    Zástupcovia žiackeho parlamentu dňa 15. januára 2018 odovzdali pani primárke detského oddelenia dolnokubínskej nemocnice MUDr. Dudášikovej výťažok z vianočného bazára, ktorý sa konal v našej škole pred Vianocami. Išlo o krásnu sumu - 330 eur. Dostali sme prísľub, že podobne ako po minulé tri roky, aj tentoraz budú zakúpené užitočné veci pre detských pacientov. Naposledy to boli kvalitný digitálny teplomer a tlakomer.

    Tento rok boli zakúpené dva inhalátory, ktoré denne pomáhajú detským pacientom.



 

   

 

Fotografie nájdete v našej FOTOGALÉRII.




Práva dieťaťa


1. ZÁSADA – Dieťaťu náležia všetky práva uvedené v tejto deklarácii. Na tieto práva majú nárok všetky deti bez jedinej výnimky, bez rozdielu rasy, farby, pohlavia, reči, náboženstva, politického alebo iného presvedčenia, národného alebo sociálneho pôvodu, majetkového, spoločenského alebo iného postavenia, či už dieťaťa samotného alebo jeho rodiny.

 2. ZÁSADA – Dieťaťu sa má dostať zvláštnej ochrany a treba mu zákonmi a inými prostriedkami zabezpečiť, aby sa v  slobodných a dôstojných podmienkach zdravým a normálnym spôsobom vyvíjalo telesne, duševne, mravne, duchovne a sociálne. Pri prijímaní zákonov hlavným hľadiskom majú byť najvlastnejšie záujmy dieťaťa.

 3. ZÁSADA – Dieťa má mať od narodenia právo na meno a  štátnu príslušnosť.

 4. ZÁSADA – Dieťaťu sa majú dostať výhody sociálneho zabezpečenia. Má mať právo dospievať a vyvíjať sa v zdraví, preto treba jemu a jeho matke poskytovať zvláštnu starostlivosť a ochranu vrátane primeranej starostlivosti pred narodením a po ňom. Dieťa má mať právo na primeranú výživu, bývanie, zotavenie a zdravotnícke služby.

 5. ZÁSADA – Telesne, duševne alebo sociálne postihnutému dieťaťu treba poskytnúť zvláštnu opateru, výchovu a starostlivosť, akú vyžaduje jeho konkrétny stav.

 6. ZÁSADA – Plný harmonický rozvoj dieťaťa vyžaduje lásku a porozumenie. Všade, kde je to možné, má vyrastať obklopené starostlivosťou a zodpovednosťou svojich rodičov a vždy v ovzduší lásky a mravnej a hmotnej istoty, s výnimkou mimoriadnych okolností sa dieťa v útlom veku nemá odlúčiť od matky. Má byť povinnosťou spoločnosti a úradov venovať osobitú starostlivosť deťom, ktoré nemajú rodinu, a tým, ktorým sa nedostáva primeraných prostriedkov na výživu. Je žiadúce, aby štát poskytoval finančnú a inú pomoc na výživu mnohodetným rodinám.

 7. ZÁSADA – Dieťa má nárok na vzdelávanie, ktoré má byť bezplatné a povinné, aspoň na základnom stupni. Má sa mu dostať vzdelania, ktoré zvýši jeho všeobecnú kultúrnu úroveň a poskytne mu rovnaké možnosti rozvíjať svoje schopnosti, svoje vlastné názory a svoj zmysel pre mravnú a spoločenskú zodpovednosť, aby sa mohlo stať užitočným členom spoločnosti. Tí, čo sú zodpovední za  vzdelávanie a výchovu dieťaťa, majú sa riadiť ozajstnými záujmami dieťaťa, túto zodpovednosť majú predovšetkým rodičia. Dieťa má mať všetky možnosti pre hru a zotavenie, ktoré majú sledovať tie isté zámery ako vzdelávanie, spoločnosť a úrady majú podporovať úsilie využívať toto právo.

8. ZÁSADA – Dieťa má byť za každých okolností medzi prvými, ktorým sa poskytuje ochrana a pomoc.

9. ZÁSADA – Dieťa má byť chránené pred všetkými formami zanedbávania, krutosti a využívania. Nemá byť predmetom nijakého spôsobu obchodu. Dieťa sa nesmie zamestnávať pred dovŕšením primeraného minimálneho veku, v nijakom prípade ho nemožno nútiť alebo mu dovoliť, aby vykonávalo prácu alebo zamestnanie, ktoré je na úkor jeho zdravia alebo vzdelávania, alebo bráni jeho telesnému, duševnému alebo mravnému vývinu.

10. ZÁSADA – Dieťa treba chrániť pred pôsobením, ktoré môže podnecovať rasovú, náboženskú alebo akúkoľvek inú formu diskriminácie. Dieťa sa má vychovávať v duchu porozumenia, znášanlivosti, priateľstva medzi národmi, mieru a bratstva všetkých ľudí, aby si plne uvedomovalo, že má svoje sily a schopnosti venovať službe ostatným ľuďom.


Získali sme v tvrdej konkurencii krásne druhé miesto